Saturday, October 30, 2010

AKU, DIA DAN MATEMATIK

Apa lagi mahumu?
Habis asaku merungkai pengamiran
Nilai f(x) yang kita cari masih tidak ditemukan
Penat aku membelek taburan binomial
Mencari kebarangkalian yang engkau dustakan

Masih engkau pertahankan
Cintamu yang bagaikan rumus garis lurus
y=mx+c; m bernilai 8
Tapi, di dalam sedarmu
Pintasan-y mu itu berakhir di -8
Nilai yang sungguh aku curigakan.

Masih engkau katakan
Kasihku terumbang ambing
Bagaikan kuadratik menghampiri sifar
Namun di luar sedarmu
Kasihku berganda dua
Di kala sust, aku berusaha menaikkannya

Sedarlah sayang
Jangan jadikan Pitagoras sebagai saksi
Jangan pinta teorinya sebagai bukti
kerana hipotanus yang kita cari
sudah hilang tiada berganti

Aku sudah lelah
Dengan segala percaturan matriksmu
Janjang aritmetik yang kita impikan
Entah mana aku campakkan.

No comments:

Post a Comment